Milforum • Se emne - MAG i Forsvaret?

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ] 
  Utskriftsvennlig visning

MAG i Forsvaret?
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 19:19 
Pålogget

Hei. Jeg mottar Forsvarets nyhetsbrev på epost, og i denne månedens "Månedens gadget" så tok man for seg Ivecoer utstyrt med Protector (av en eller annen grunn kalt NM201F3 i Norge, men det er et annet tema). På ett av bildene der (nederst i linken) så var det montert noe som så mistenkelig likt et FN MAG maskingevær, og jeg lurte i den forbindelse på om man er i ferd med å erstatte gode gamle MG3 med MAG? Jeg vet at vi fikk noen MAG'er med fra Holland da vi kjøpte Leo 2A4 hos dem, men var av den oppfattelse at de fortsatt var fastmonterte på Leo'ene.

Takker som alltid for gode svar.

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 19:24 
Moderator
Pålogget

Det er en FN MAG. Grunnen til at FN MAG er montert inn i Leo2 er at tårnet ikke er konfigurert for MG3, og det er den eneste bakgrunnen for at vi kjøpte FN MAG in the first place. Protector er i utgangspunktet bygd for amerikanerne, og de bruker jo også tilsvarende som FN MAG. Derfor passer også våre FN MAG, men ikke MG3.

FN MAGene som sitter i våre RWSer er tatt fra Leo2.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 19:26 
Avlogget

Skal ikke erstatte tunge maskingæver med FN MAG-en nei, men mener de brukes på RWS-ene. Tatt av Leo2-er og montert opp på protector. Årsaken vet jeg ikke, sikkert noe våpenets kompatibelitet å gjøre!

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 19:28 
Pålogget

Takker for raskt svar!

Men hvis de er tatt av Leo 2, hva skal da Leo 2 skyte på de ekle lille infanteristene 50 meter unna som forsøker å ødelegge den med da? Vognkommandørens pistol? 120mm kanonen (blir ikke det litt i overkant overkill)?

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 19:32 
Moderator
Pålogget

Eeo skrev:
Takker for raskt svar!

Men hvis de er tatt av Leo 2, hva skal da Leo 2 skyte på de ekle lille infanteristene 50 meter unna som forsøker å ødelegge den med da? Vognkommandørens pistol? 120mm kanonen (blir ikke det litt i overkant overkill)?

Ikke noe problem pr nå, da Forsvaret uansett ikke evner å holde mer enn 16 vogner i drift i hele Kongeriket. 50 Leo2 innkjøpt - 16 i drift = 34 FN MAG til overs...

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 20:05 
Pålogget

Kun 16 vogner? Altså fire tropper? Vi er [selvsensur] dersom det blir krig...

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 20:12 
Avlogget

Eeo skrev:
Kun 16 vogner? Altså fire tropper? Vi er [selvsensur] dersom det blir krig...

Det medfører riktighet!

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 20:15 
Moderator
Pålogget

Eeo skrev:
Kun 16 vogner? Altså fire tropper?

Ikke helt. 2 befinner seg på HTTS, og er dermed ikke i en kampavdeling, skjønt de lånes til avdelinger ved behov.

Esk1/TMBn har 6 vogner, og Esk2/PBn har 8.

Husk på at staben også skal ha vogner, både sjef og NK i en eskadron er satt opp på Leo2.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 23:15 
Pålogget

Er noen av vognene til Pbn operative i det hele tatt? Har da enda til gode å faktisk se noen av de rulle, utenom administrativt i leir... Og synes jeg stadig hører folk med rød stripe spøke om hvor god plass de har i garasjen sin...

Topp

InnleggSkrevet: 2 Februar, 2009, 23:18 
Moderator
Pålogget

De gjennomførte da skarpskyting med Nederlenderne ifjor...hvor mange som er operative nå, vet jeg ikke, men jeg vil tro det er de fleste

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 00:06 
Avlogget

Er det mulig å feste andre våpen på RWS'en på Iveco, type MG3 og 12,7 MITR?

Topp

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 00:11 
Moderator
Pålogget

Mortyy skrev:
Er det mulig å feste andre våpen på RWS'en på Iveco, type MG3 og 12,7 MITR?

Mye rart ja, 12,7, Minimi, 40mm granatkaster, og muligens enda mer snacks(type PV). Tror dog ikke det er mulig å montere MG3.

Merk dog at det er forskjell på Protector lett og tung...

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 00:48 
Pålogget

Merkelig at man ikke skal kunne montere MG3 på den.

Uansett, er det mulig å feste de nye Javelin'ene på RWS'en? Da kan man jo få et heller potent og lett panservernkjøretøy relativt billig (les: IVECO eller MB med Javelin RWS) heller enn en stor og relativt lett å oppdage M113-variant. Eller...?

Topp

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 00:53 
Avlogget

RWS på Kongsbergs sider

Mye snaks du kan sette på RWSn ja.....

Kommer sikkert enda mer snaks fremover

Topp

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 01:02 
Moderator
Pålogget

Eeo skrev:
Merkelig at man ikke skal kunne montere MG3 på den.

Uansett, er det mulig å feste de nye Javelin'ene på RWS'en? Da kan man jo få et heller potent og lett panservernkjøretøy relativt billig (les: IVECO eller MB med Javelin RWS) heller enn en stor og relativt lett å oppdage M113-variant. Eller...?

Skal visst være mulig, men vi har jo allerede en rakettpanserjager med Javelin på vei. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt med på tankene du skisserer opp her, spesielt ikke når du drar inn MB. En 113 har en fremkommelighet i snø en MB bare kan drømme om - som igjen påvirker stillingsvalget. Nytter ikke å være liten når man kun kan stå langs vei.

Ikke at de gamle NM142ene var spesielt lette å oppdage uansett, de har en tendens til å velge seg ildstillinger hvor kun tårnet er eksponert, og da er størrelsen på skroget nesten irrelevant.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 01:12 
Pålogget

Hva med BV? Like god fremkommelighet, billigere og like rask/raskere? Kan og frakte fler missiler for ytterligere skudd mot fiendtlig (russisk?) panser.

Topp

InnleggSkrevet: 3 Februar, 2009, 01:14 
Moderator
Pålogget

Eeo skrev:
Hva med BV? Like god fremkommelighet, billigere og like rask/raskere? Kan og frakte fler missiler for ytterligere skudd mot fiendtlig (russisk?) panser.

Fremkommeligheten er bra, men den er jo mer sårbar mot selv temmelig lett krumbane, og til og med håndvåpen...

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 5 Februar, 2009, 19:49 
Avlogget

Hva med en pansret BV med BK/PV kombo?

Topp

InnleggSkrevet: 5 Februar, 2009, 20:24 
Pålogget

BV 206 med last og folk ombord har framkommelighet med store begrensninger som krever folk med kunnskap. Og evt "bare hive noen folk" i kjøretøyet og beordre sett i marsj, holder ikke.

Den har som kjent ingen pansring og som den nå engang er, syns jeg det er like greit.

BV har en nyere utgave, som Ross Kemp har haiket med i AFG - Desert Vikings, kallerem seg, disse UK-folka som har denne. Den er utstyrt med aktiv pansring og har sikkert plenty loadcapacity men jeg kjenner den ikke - trur jeg kjenner NATEC sin BV-versjon bedre...

Mye taktiske muligheter som ligger der ute, det gjelder bare at de som styrer godkjenner at pengekrana åpnes.

5-m snøre, stretch, frotté...

Topp

InnleggSkrevet: 5 Februar, 2009, 21:09 
Pålogget

Gehenna skrev:
BV 206 med last og folk ombord har framkommelighet med store begrensninger som krever folk med kunnskap. Og evt "bare hive noen folk" i kjøretøyet og beordre sett i marsj, holder ikke.

Den har som kjent ingen pansring og som den nå engang er, syns jeg det er like greit.

BV har en nyere utgave, som Ross Kemp har haiket med i AFG - Desert Vikings, kallerem seg, disse UK-folka som har denne. Den er utstyrt med aktiv pansring og har sikkert plenty loadcapacity men jeg kjenner den ikke - trur jeg kjenner NATEC sin BV-versjon bedre...

Mye taktiske muligheter som ligger der ute, det gjelder bare at de som styrer godkjenner at pengekrana åpnes.

Det er vel RM som har BVS10 Viking... De skal forøvrig byttes ut med et lignende kjøretøy fra Singapore; Bronco (Warthog) http://en.wikipedia.org/wiki/Bronco_All_Terrain_Tracked_Carrier

Topp

InnleggSkrevet: 5 Februar, 2009, 22:17 
Avlogget

Bronco Specs

Topp

InnleggSkrevet: 5 Februar, 2009, 23:41 
Pålogget

Bronco er fra Ford. Bronco og Bronco II.

Blir som å kalle et jagerfly for "Typhoon" når det allerede finnes et med det navnet, eller som da VW stjal "Caravelle" fra Renault.

Nerd på biler ? Tja, lettere autistisk kanskje...

5-m snøre, stretch, frotté...

Topp

InnleggSkrevet: 6 Februar, 2009, 01:36 
Avlogget

Protector NM221

Står her at RNOAF er kunde av denne saken. Noen som vet noe om dette? Lett luftvern eller noe sånt. Evt. på sisuene til BS1?

Topp

InnleggSkrevet: 6 Februar, 2009, 04:22 
Avlogget

Fallskjermjegeraspirant skrev:
Protector NM221

Står her at RNOAF er kunde av denne saken. Noen som vet noe om dette? Lett luftvern eller noe sånt. Evt. på sisuene til BS1?
Er ikke det den protector-saken da? Solgt under 100 stykker til det norske forsvaret, mens det er solgt en 10,000 på verdensbasis, om enn i litt andre versjoner enn den som er avbildet. Jeg gjetter baseforsvar. Vi har vel tidligere hatt strv som en del av baseforsvar.

Topp

InnleggSkrevet: 6 Februar, 2009, 19:34 
Avlogget

er vel basesetta som har de ja.

Topp

InnleggSkrevet: 7 Februar, 2009, 15:08 
Avlogget

Fallskjermjegeraspirant skrev:
Protector NM221

De ble kjøpt inn til BS1, men er enda ikke tatt i bruk/montert. Det ventes vel nye kjøretøy, så man venter vel på de før noen gidder å montere NM221

Bishmillah ar rahman ar rahim!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Februar, 2009, 18:11 
Avlogget

Bestefar skrev:
De gjennomførte da skarpskyting med Nederlenderne ifjor...hvor mange som er operative nå, vet jeg ikke, men jeg vil tro det er de fleste

Da jeg var inne i Pbn i 08 så gjennomførte vi 3 skarpskytinger med Esk 2, Den ene øvelsen var "regissert" av Esk 4 som skulle ha skarpt angrep (En tropp pr. gjennomføring) på blåtinden skytefelt, da fikk de støtte av Sting, 1 Leo2 fra esk2 , OP fra Kavesk (det var noen cv90'er fra kavesk der også, må ha vært PO) og BK (som jeg tjenestegjorde i)

Så hadde vi en skarpskyting med Esk2 sammen med Nederlandske Leo2A6 vogner, da hadde de ihvertfall 1 tropp operativ (Har forresten et bilde av en nederlandsk Leo2A6 som kjørte av veien like ved akkaseter, de brukte ikke snøsko på beltene hehe.)

Den 3 skarpskytingen var på øvelse "Tordenmink" (husker ikke hva den ble kalt på engelsk.) eller Øvelse svartmink om du vil, da var hele esk2 operativ sammen med nederlenderne som deltok på skytingen ved blåtind..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Februar, 2009, 21:57 
Avlogget

RichardH skrev:

da var hele esk2 operativ på skytingen ved blåtind..

Hele? Jeg registrerte hele fire vogner under det siste angrepet og jeg var hundre meter unna dem.

Topp

InnleggSkrevet: 2 Mars, 2009, 01:09 
Avlogget

Var nok ikke hele Esk 2 nei, vi hadde 4 eller 5 vogner på Tordenmink.
Ex 291A-2.

Topp

InnleggSkrevet: 6 Mars, 2009, 13:52 
Avlogget

Frost skrev:
RichardH skrev:

da var hele esk2 operativ på skytingen ved blåtind..

Hele? Jeg registrerte hele fire vogner under det siste angrepet og jeg var hundre meter unna dem.

Da beklager jeg, jeg var ikke tilstede da selve angrepet ble gjennomført (Eller, jeg skøt BK, men vi stod litt lengre nede, litt utenfor M7 veien) så jeg bare antok at dere hadde hele eskadronen operativ..

Topp

InnleggSkrevet: 6 Mars, 2009, 18:41 
Moderator
Pålogget

Nevermind hvem som var hvor når og hvem som skjøt hva... Fikk skutt med bakke-MAG her om dagen og nå lurer jeg bare på når MG3 skal ut og MAG inn. Makan til fenomenalt maskingevær, ihvertfall nå som Norske MAG etter sigende har blitt modifisert til å kunne skyte båndet (MG3-bånd) ammunisjon ordentlig.
Hva angår presisjon, rekyl(opptak) og skuddtakt/ammoforbruk går den MG3 en svært høy gang IMO.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 6 Mars, 2009, 18:44 
Moderator
Pålogget

MMB skrev:
Nevermind hvem som var hvor når og hvem som skjøt hva... Fikk skutt med bakke-MAG her om dagen og nå lurer jeg bare på når MG3 skal ut og MAG inn. Makan til fenomenalt maskingevær, ihvertfall nå som Norske MAG etter sigende har blitt modifisert til å kunne skyte båndet (MG3-bånd) ammunisjon ordentlig.
Hva angår presisjon, rekyl(opptak) og skuddtakt/ammoforbruk går den MG3 en svært høy gang IMO.

Jeg er enig, det er et veldig bra våpen. Jeg har dog ikke fått med meg at de er blitt modifisert til å kunne skyte båndet, våre er fremdeles avhengig av lenket. (I teorien funker båndet, i praksis ikke)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 6 Mars, 2009, 19:04 
Moderator
Pålogget

Har forstått det slik at dem som har funnet veien til Afgh har blitt gjort noe med slik at dem tar båndet ammo uten problemer. Skjøt en vel 400 skudd med MAG og eneste klikken jeg fikk var andre skuddet, da mekanismen visstnok er avhengig av at man fjerner de første 2-3 patronene fra båndet og jeg ikke fikk vite dette før etterpå.
Min våpenkjennskap på MAG er ikke noe særlig enda, men ser for meg at det er snakk om å bytte/modifisere en/noen deler i lokket for å få bånd til å fungere ordentlig.

Forøvrig er disse RWSer good-shit skal jeg tro skytterne. Har sett systemet i aksjon både inne- og utenfra vognene, og samlingene på (svært lange) 7.62mm hold er mildt sag imponerende - er man skytter på stridsvogn/CV90 tar det ikke lange tiden å lære seg Protector Lite. Storaberet med systemet er vel at en ikke har en fysisk person stående topsikrer, men til situasjoner der man trenger det har man alltids betjeningsluke RWS på IVECOen der man fint får opp en kar med håndvåpen og skuddsikker.
Så blir det bare å vente i spenning til 12.7 og GMG utgavene kommer, om/når dette blir noe av.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 02:02 
Pålogget

Har vi GMG? O.o

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 03:29 
Avlogget

God stæmning MMB! Hvor lange hold ble det skutt på, med RWSen?

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 13:44 
Pålogget

Jeg har dessverre ingen erfaring med MAG, men har hørt at de som har den er særdeles begeistret, med noen få unntak.

Slik jeg har forstått det er brukerterskelen på de noe høyere enn på MG3, fordi man bør "balansere" gassventilen slik at ikke sluttstykket slår i stykker bufferen over tid.

Vektmessig sett er MAG og PKM ganske like, men jeg ser for meg at MAG nok er noe enklere å hanskes med, samtidig som tyngdepunktet er litt lenger bak.

Samtidig, så er jeg ganske nysgjerrig på PKM, som jeg har fått tukle litt med, men ikke skutt med... Vekten på den er opptil 4kg mindre enn både MG3 og MAG, og så vidt jeg vet, er de aller fleste brukere av de særdeles fornøyd, deriblant finnene... Den eneste ulempen med de, er at man må bruke en annen type bånd enn de man vanligvis bruker i NATO, og jeg innbiller meg at polakkene har adoptert en egen versjon i 7.62x51NATO. ( i alle fall lages 7.62x51NATO-versjonene i både Polen, Serbia og Bulgaria.

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 14:52 
Pålogget

Moddingen av våpenet til å ta båndet ammo er ikke god stemning....er ikke spesielt gunstig med masse løse bånd som kan hekte seg opp og jamme fast tårnet. Har ikke opplevd det enda, men blir ikke forundret om det skjer under en TIC.

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 15:02 
Pålogget

Så vil jeg vel anta at begrensninger på RWS systemet, samt taktisk bruk under kjøring osv ikke bør diskuteres her inne.

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 16:50 
Pålogget

dobrodan skrev:
Jeg har dessverre ingen erfaring med MAG, men har hørt at de som har den er særdeles begeistret, med noen få unntak.

Slik jeg har forstått det er brukerterskelen på de noe høyere enn på MG3, fordi man bør "balansere" gassventilen slik at ikke sluttstykket slår i stykker bufferen over tid.

Vektmessig sett er MAG og [s]PKM[/s] MG3 ganske like, men jeg ser for meg at MAG nok er noe enklere å hanskes med, samtidig som tyngdepunktet er litt lenger bak.

Samtidig, så er jeg ganske nysgjerrig på PKM, som jeg har fått tukle litt med, men ikke skutt med... Vekten på den er opptil 4kg mindre enn både MG3 og MAG, og så vidt jeg vet, er de aller fleste brukere av de særdeles fornøyd, deriblant finnene... Den eneste ulempen med de, er at man må bruke en annen type bånd enn de man vanligvis bruker i NATO, og jeg innbiller meg at polakkene har adoptert en egen versjon i 7.62x51NATO. ( i alle fall lages 7.62x51NATO-versjonene i både Polen, Serbia og Bulgaria.

Glem min forrige post... Skriveleif

Topp

InnleggSkrevet: 7 Mars, 2009, 22:21 
Moderator
Pålogget

AGR416 skrev:
Så vil jeg vel anta at begrensninger på RWS systemet, samt taktisk bruk under kjøring osv ikke bør diskuteres her inne.

At vi bruker topcover på kjøretøyene våre i og utenfor bymiljø er vel mildt sagt ganske så kompromitert informasjon allerede, tatt i betraktning at vi har stått i Afghanistan i åtte år nå og brukt topsikrere i en eller annen form, overalt i landet, siden dag-1. Lokale Afghanere, og med det også Timmy, har nok allerede sett og forstått våre RWS-biler, både med og uten topsikrere stikkende ut. Da om det var mitt forrige innlegg du siktet til her.
Sånn ellers er jeg enig med deg. ;-)

Hold og skyteavstander, samt tekniske detaljer omkring greia får folk høre om fra ryktebørsen eller erfare selv, framfor å høre dette fra meg på et internettforum...

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 8 Mars, 2009, 15:58 
Pålogget

MMB skrev:
AGR416 skrev:

At vi bruker topcover på kjøretøyene våre i og utenfor bymiljø er vel mildt sagt ganske så kompromitert informasjon allerede, tatt i betraktning at vi har stått i Afghanistan i åtte år nå og brukt topsikrere i en eller annen form, overalt i landet, siden dag-1. Lokale Afghanere, og med det også Timmy, har nok allerede sett og forstått våre RWS-biler, både med og uten topsikrere stikkende ut. Da om det var mitt forrige innlegg du siktet til her.
Sånn ellers er jeg enig med deg. ;-)

Hold og skyteavstander, samt tekniske detaljer omkring greia får folk høre om fra ryktebørsen eller erfare selv, framfor å høre dette fra meg på et internettforum...

At vi har RWS biler, og at vi bruker top-cover i diverse farger og former er ikke noen hemmelighet nei...hehe....tenker mer på diskusjoner om hvordan og hvorfor vi gjør sånn og sånn på de og de måtene. Klart, fienden er ikke totalt idiot, men ikke noe vits i å servere info på sølvfat.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mars, 2009, 21:29 
Pålogget

Sitat:
P 4005 - Middelstungt maskingevær (MP)

Bakgrunn og overordnet målsetting:
Prosjektet skal fremskaffe erstatningsvåpen for dagens beholdninger av MG-3.
Middelstungt maskingevær skal videreføres i alle forsvarsgrener.

Omfang:
I utgangspunktet skal hele Forsvarets behov dekkes ved denne anskaffelsen.

Prosjektstatus: MP

Milepæler:
Godkjent prosjekt: Høst 2015/vår 2016
Kontrakt: 2016
Leveranse avsluttet: 2019
Kostnadsanslag:
100-300 mill. kroner.

Kontaktperson:
Programleder Soldatsystemer - Kommandørkaptein Rolf Magne Stein

Sitat:
P 5040 - Lette maskingevær (LMG) (PP)

Bakgrunn og overordnet målsetting:
Prosjektet skal fremskaffe et antall lette maskingevær med nødvendig tilleggsutrustning
for å dekke behovet for et enmannsbetjent lett våpen med høyt ildvolum og
høy presisjon.

Omfang:
I utgangspunktet skal hele Forsvarets behov dekkes ved denne anskaffelsen.

Prosjektstatus: PP

Milepæler:
Godkjent prosjekt: 2009
Kontrakt: 2010
Leveranse avsluttet: 2013

Kostnadsanslag:
0-100 mill. kroner.

Kontaktperson:
Programleder Soldatsystemer - Kommandørkaptein Rolf Magne Stein

Mao MAG (kanskje?) og MG4 (kanskje)? Mener bestemt å ha sett MG4 i bruk i en video fra Panserbataljonen tror jeg det var for et års tid siden... Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ] 
Se aktive emner

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 02Surefire, Claw, Cyrus, Eeo, Einherjar, greenman, Grenseland, Grønnsak, Herr Brun, hvlt, I2B8, Jan K., KJ, Mario84, Moby, monz80, motoko, MSN [Bot], MSNbot Media, Navytimes, Pb-82, snosokk, SWATII, wickwire og 54 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Se aktive emner
Besøk vår blogg: Milblogg   WikiLeaks   Amfibi - nettbutikk   cron

Sosialemedier        Forums                              Aktuelle tråder                                    Klassikere                                 
Twitter Forsvaret i media Personlige treningsrekorder Bruk av sosiale medier
Facebook Rekruttering Norge kjøper nye jagerfly HV-02 begrenser yttringsfriheten
Milblogg Opptak og trening Andre verdenskrig 70 år etter Hvor blir det av jentene?
Portal Ordet er fritt Varslingsordre: på tv! Krekar skal ut sier tingretten
Forum Jakt, fiske, våpen Interessante nyhetslinker Pipen opp eller ned?
  Politiet på samband MacGyver løsninger
I media Opptak Vi prater piss Sett og hørt i Forsvaret
Soldater overvåket Fallskjermjeger Danish Battle Group HV. Nytt utstyr. Frustrert
Forsøkte å verve Marinejeger Motstand under WW2 Stæsj - eller "helt nødvendig

Befalsskole Har Norge hemmelige styrker? Kranglig for og med artillerister
Kontakt oss Politihøgskolen FOST overvåker HV-befal slått og sparket

Følg Milforum på Twitter

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal