Milforum • Se emne - PST - La meg drømme litt.

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
  Utskriftsvennlig visning

PST - La meg drømme litt.
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 00:52 
Avlogget

Først: Hvor viktig tror dere der ute det er at man går befalskole før man evt søker politihøyskolen? Vet førstegangstjeneste holder, men vil det være positivt med BS (i forhold til det jeg skriver under)?

.. Min fremtid (kan) se slik ut: Tjeneste i forsvaret (BS eller MP førstegangstjeneste), tre år på politihøyskolen, noen år i arbeid som politi, for så å prøve å få en jobb innenfor PST, hvor jeg først å fremst tenker på livvakttjeneste.

Vil en evt BS utdannelse hjelpe meg ekstra framover?

:)

PS: Dette er kun tanker og filosofering.. Vet at alt det jeg nå har nevnt ikke er "bare bare" å klare!

Topp

Re: PST - La meg drømme litt.
InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 00:58 
Pålogget

Med tanke på om du kvalifiserer til de forskjellige utdanninger/jobber så er ikke det nødvendig med BS. Å få seg jobb i politiet, PST og livaktjeneste er like vanskelig/lett å klare med eller uten BS.
Men en ting du kan dra nytte av med BS før PHS er at du får gode holdninger fra forsvaret som du tar med inn i jobben som politi.
MP førstegangstjeneste kan vere greit for å velge om du har plan om å bli Politi, men du stiller likevel likt med alle andre som søker PHS.

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 10:12 
Moderator
Avlogget

Livvaktene i PST har alle forskjellig bakgrunn og det er veldig vanskelig å finne noe fellesnevenere bortsett fra at de er i god fysisk form og klar i hodet. Førstegangstjeneste, PHS og 3-4 års tjeneste i etaten, Førstegangstjenste, Int.ops, PHS og 10 år i Delta er heller ikke uvanlig. Er en del som har BS og enda flere som ikke har det.

Så mitt råd er å ta et steg om gang ta førstegangstjeneste eller BS som du ønsker, når du er ferdig med det så søk PHS. Det viktigste er at du søker på det du har mest lyst til, gir gass og gjør en god tjeneste så søker du på neste steg. Så kanskje får du oppfylt drømmen din en dag, men ta et trinn om gang og sørg for å bli best ;-)

En annen mulighet er å spesialisere seg og få en god militær utdannelse innen f.eks sanitet, da kan du kanskje fungere som teamets medic eller instruktør i avansert førstehjelp. Eller bli sinnsyk god så du kan fungere som skyte instruktør osv. Du må finne noe som gir det et bittelite fortrinn forran de andre søkerne om du skjønner hva jeg mener.

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 10:28 
Avlogget

Som andre over skriver - De som har denne tjenesten har nok veldig forskjellig bakgrunn. Men som på alle CV'er, så sier BS noe til arbeidsgiveren. Du har satt deg ett mål, og klart å nå det. Jeg har aldri gått BS, og det betyr selvsagt ikke at jeg ikke har hatt, eller nådd mål. Men BS er altså ett målbart mål - som "ingen" kan kimse av, og som både viser mental og fysisk styrke, evne og vilje.

SteinarT

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 10:33 
Moderator
Avlogget

Det er helt riktig som steinart skriver over her. BS på CV kan kanskje ha større betydning når du søker om lederstillinger innad i etaten senere enn ved selve opptaket til PHS. Det er ihverfall aldri negativt å BS på CVen. (Med mindre du søker jobb i SV ;-))

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 13:20 
Avlogget

isak skrev:
Livvaktene i PST har alle forskjellig bakgrunn og det er veldig vanskelig å finne noe fellesnevenere bortsett fra at de er i god fysisk form og klar i hodet. Førstegangstjeneste, PHS og 3-4 års tjeneste i etaten, Førstegangstjenste, Int.ops, PHS og 10 år i Delta er heller ikke uvanlig. Er en del som har BS og enda flere som ikke har det.

Så mitt råd er å ta et steg om gang ta førstegangstjeneste eller BS som du ønsker, når du er ferdig med det så søk PHS. Det viktigste er at du søker på det du har mest lyst til, gir gass og gjør en god tjeneste så søker du på neste steg. Så kanskje får du oppfylt drømmen din en dag, men ta et trinn om gang og sørg for å bli best ;-)

En annen mulighet er å spesialisere seg og få en god militær utdannelse innen f.eks sanitet, da kan du kanskje fungere som teamets medic eller instruktør i avansert førstehjelp. Eller bli sinnsyk god så du kan fungere som skyte instruktør osv. Du må finne noe som gir det et bittelite fortrinn forran de andre søkerne om du skjønner hva jeg mener.

Takk for svar fra deg og dere andre!

Har du mulighet til å utdype "Delta" for meg (av ren nyskjerrighet)?

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 13:23 
Avlogget

http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen

Topp

InnleggSkrevet: 8 August, 2009, 16:48 
Pålogget

Du har også MP sin livvakttjeneste, kansje det er noe å snuse borti hvis det er et felt du synes virker spennende.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Juli, 2010, 17:21 
Pålogget

BS på papiret er vel og bra, men ved opptak til Politihøgskolen så er det til syvende og sist hvordan du fremstår på intervjuet som teller.

Er forøvrig enig med motoko om at du tilegner deg gode holdninger i forsvaret, men det trenger du nødvendigvis ikke bare BS for å få.

Har selv en plan om å ta befalsskole og jobbe litt i forsvaret før jeg prøver meg på Politihøgskolen, men tror ikke jeg stiller så forferdelig mye sterkere enn andre.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 24 Juli, 2010, 18:17 
Avlogget

Jong skrev:
BS på papiret er vel og bra, men ved opptak til Politihøgskolen så er det til syvende og sist hvordan du fremstår på intervjuet som teller.

Slik jeg forstår det i dag så er det til syvende og sist konkurransepoeng det står på, så lenge man blir "godkjent" på intervjuet..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Se aktive emner

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: jro, Yahoo [Bot] og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Se aktive emner
Besøk vår blogg: Milblogg   WikiLeaks   Amfibi - nettbutikk   cron

Sosialemedier        Forums                              Aktuelle tråder                                    Klassikere                                 
Twitter Forsvaret i media Personlige treningsrekorder Bruk av sosiale medier
Facebook Rekruttering Norge kjøper nye jagerfly HV-02 begrenser yttringsfriheten
Milblogg Opptak og trening Andre verdenskrig 70 år etter Hvor blir det av jentene?
Portal Ordet er fritt Varslingsordre: på tv! Krekar skal ut sier tingretten
Forum Jakt, fiske, våpen Interessante nyhetslinker Pipen opp eller ned?
  Politiet på samband MacGyver løsninger
I media Opptak Vi prater piss Sett og hørt i Forsvaret
Soldater overvåket Fallskjermjeger Danish Battle Group HV. Nytt utstyr. Frustrert
Forsøkte å verve Marinejeger Motstand under WW2 Stæsj - eller "helt nødvendig

Befalsskole Har Norge hemmelige styrker? Kranglig for og med artillerister
Kontakt oss Politihøgskolen FOST overvåker HV-befal slått og sparket

Følg Milforum på Twitter

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal